Konferencja prasowa Marii po meczu II rundy turnieju Australian Open

Wczoraj, 21 stycznia, Maria rozegrała niezwykle emocjonujący i zwycięski pojedynek II rundy turnieju wielkoszlemowego Australian Open w Melbourne, (więcej na ten temat w poprzedniej notce).

Po meczu tradycyjnie została przeprowadzona konferencja prasowa z Marią. Oto jej zapis i moje tłumaczenie:

880034789_Maria_Sharapova_2015_Australian_Open_Press_Conference__02_122_388lo

880036366_Maria_Sharapova_2015_Australian_Open_Press_Conference__03_122_372lo

Czy czujesz po tym meczu ulgę?

Cóż, dokładnie tak jest. Po meczu w którym jesteś tylko jeden punkt od odpadnięcia z turnieju i okazujesz się jednak zwycięzcą, czujesz ulgę. Na koniec dnia jestem po prostu zadowolona, że przeszłam takie trudne zadanie. To największy pozytyw wyciągnięty z tego meczu.

W gemie, w którym broniłaś piłek meczowych zagrałaś dwa niewiarygodne zagrania prosto w linię. Czy możesz nam powiedzieć jak wtedy czułaś się mentalnie?

Myślę, że przez cały mecz mój proces myślowy był raczej negatywny. Za dużo rozpamiętywałam moje błędy, co robiłam źle, nie myślałam o tym co jest w tej chwili, a zazwyczaj jestem w tym dobra. W takim momencie nie czujesz pewności na korcie i nie łapiesz swojego rytmu gry. W pewnym momencie starałam się po prostu myśleć tylko o aktualnym punkcie, starałam się być pozytywna i zmienić swoje nastawienie. Kiedy inne elementy gry nie pracują musisz wzmacniać swoją mentalną stronę, myślę, że na koniec meczu mocna psychika bardzo mi pomogła.

Miałaś też pod koniec meczu swój gem serwisowy, który poszedł Ci z niezwykłą łatwością, co nie zdarzało się w innych momentach meczu. Czy to przez to pozytywne myślenie o którym właśnie wspomniałaś?

Tak, myślę, że w przeciwieństwie do kilkunastu poprzednich gemów serwisowych, w końcu zaczęłam serwować mądrze, nie starałam się za wszelką cenę szukać linii czy prędkości. To były dobre serwisy, ale nie przesadnie szybkie ani bardzo kątowe. Były po prostu dobrze umiejscowione i pozwoliły mi na szybkie rozegranie akcji bez większych wymian.

Dlaczego myślisz, że Twój tok myślenia nieco zboczył z właściwej ścieżki, podczas gdy zazwyczaj jesteś w stanie utrzymać go przez cały mecz?

Myślę, że zrobiłam wszystko co należy w pierwszym secie. W kolejnej partii zaczęłam za wolno i bojaźliwie, kilka akcji mi nie wyszło, przeciwniczka złapała wiart w żagle i poczuła szansę na zwycięstwo. Myślę, że przyczyną tego zaciętego pojedynku była kombinacja mojej słabszej gry i jej pewności siebie, która dzięki temu wzrosła.

Czy wiedziałaś coś o niej przed meczem?

Właściwie niewiele szczerze mówiąc.

Podczas meczu bardzo często walecznie zaciskasz pięści. Czy to jest ważna część Twojej mentalnej gry? Co to jest?

Nie wiem jak odpowiedzieć na pytanie Co to jest? Cóż, to coś co robię od samego początku kiedy zaczęłam grać. Od zawsze byłam bardzo intensywną i agresywną zawodniczką. Sądzę, że dzisiaj nie robiłam tego wcale tak wiele razy. Myślę, że byłam dziś bardzo delikatna, jeśli mówimy o kwestii dopingowania samej siebie.

Kiedy obroniłaś dwie piłki meczowe, poczułaś, że Alexandra mogła stracić wiarę w siebie?

W decydującym secie przegrywałam dwoma przełamaniami, więc jedyne o czym myślałam w tamtym momencie to jakoś wrócić do uderzenia. Ona dziś świetnie serwowała  i w takiej sytuacji nie miałam zbyt wiele do powiedzenia. Myślę, że kluczowe były momenty, w których starałam się mocno returnować jej dobre serwisy, co mogło trochę podkopać jej wiarę w gemy serwisowe. Sądzę, że w ostatnim gemie serwisowym ona stała się niepewna, a ja bazując na moim doświadczeniu wykorzystałam to.

Patrząc wprzód na turniej, jakie pozytywy wyciągniesz z tego meczu?

Fakt, że byłam w stanie przejść takie wyzwanie, nie poddałam się i jestem zwyciężczynią. Już wcześniej mówiłam, że nigdy nie wiesz jak pójdzie Ci mecz dopóki nie wyjdziesz na kort i nie zaczniesz grać. Nie ważne jak mocno się przygotowujesz, kiedy wychodzisz z przeciwniczką na kort startujesz od zera. Ten mecz dał mi pewność siebie, bo pomimo tego, że nie zaprezentowałam się dobrze, to jednak wygrałam i jestem w kolejnej rundzie.

Jesteś jedną z najbardziej silnych mentalnie zawodniczek w rozgrywkach. Jak myślisz jaki jest klucz do tego, że masz taką silną osobowość, skąd to się u Ciebie wzięło?

Hmm… lubię wygrywać o wiele bardziej niż przegrywać. Tak jak mówiłam wcześniej podczas meczu zawsze staram się myśleć o tym co mnie czeka, a nie o tym co zrobiłam źle. Mecz nie kończy się dla mnie do momentu piłki meczowej i głosu sędziego, który ogłasza wygraną.

ITF zmieniła zasady odnośnie zawodników, którzy grają w Fed Cupie i Davis Cupie. Obecnie zawodnik może reprezentować tylko jedno państwo. Czy był kiedyś moment, że chciałaś reprezentować USA, ale nie mogłaś bo reprezentujesz Rosję? 

Nie słyszałam o tej nowej zasadzie. Nie mam i nigdy nie miałam planów reprezentowania innego państwa niż Rosja. I tak widzę to do końca mojej kariery.

Grasz z Diyas lub Schmiedlovą w następnej rundzie. Podejrzewam, że niewiele o nich wiesz. Jakie są Twoje przemyślenia na temat grania w pierwszym tygodniu z zawodniczkami, których nie kojarzysz?

W taki sposób ułożyła się drabinka. To zawsze jest podchwytliwe, bez wątpliwości. Trochę też niezwykłe dla mnie, bo jestem w tourze już bardzo długo. Ale zawsze będą nowe tenisistki, które przedzierają się do wielkich rozgrywek, Diyas jest rozstawiona z numerem 32, miała rok temu kilka ładnych rezultatów. Jestem przekonana, że mój trener wykona świetną pracę i przygotuje mnie na ten mecz. Ja obecnie chcę się tylko skoncentrować na mojej grze i na tym co muszę jeszce poprawić.

Czy oglądzasz czasem przeciwniczki na YouTube?

Tak, czasem z trenerem robimy takie poszukiwania, szczególnie gdy zawodniczka, z którą mam grać nie jest mi znana. YouTube jest pod tym względem świetnym źródłem.

Czy oglądasz tam czasem swoje mecze?

Nie, nie jestem fanką czegoś takiego. Ale to bardzo pouczające, przynajmniej tak mówią mi moi współpracownicy. To miło czasem zobaczyć coś z innej perspektywy, bo możesz naprawdę wyciągnąc z teog wiele wniosków.

Czemu nie lubisz oglądać siebie?

Po prostu myślę, że mam ciekawsze rzeczy do zrobienia.

Kto Twoim zdaniem jest w tym roku najlepiej ubrany na korcie?

Bardzo podoba mi się mój outfit

A innych?

Nie widziałam wielu strojów szczerze mówiąc.

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

